Er is zoveel aandacht voor onze (toekomstige) voedselvoorziening! Kleine initiatieven die het heft in eigen hand nemen en verandering proberen te versnellen, organisaties die jongeren mobiliseren de vraagstukken rond voedselvoorziening op te pakken, platforms en andere samenwerkingen tussen grote (branche)organisaties, en ga zo maar door. Chickpea vindt dit inspirerend en werkt hier graag aan mee!
Daarom nam zij het initiatief om FoodQuake.nl op te richten: een platform waar organisaties, groot of klein, op een rijtje staan, elkaar kunnen vinden, verbinden en versterken. FoodQuake gaat binnenkort online.
Hieronder vast een lijst van organisaties waar Chickpea zoal mee in aanraking is (zoals MTTNG, BBK), door geinspireerd raakt (Nudge, YFM), als het goede voorbeeld ziet (Platform Verduurzaming Voedsel) of aan heeft meegewerkt (FoodGuerrilla, Kromkommer).
FoodQuake.nl
versnelt de beweging rond beter, duurzaam voedsel door een overzicht te bieden van initiatieven van grote en kleine spelers, nationaal en internationaal. Initiatief van Triple Turnaround en BBK/Door Vriendschap Sterker.
FoodGuerrilla
FoodGuerrilla is ontstaan vanuit het idee dat we de strijd voor wereldwijd gezond, eerlijk en duurzaam voedsel alleen winnen als we samenwerken. Het platform van NCDO steunt en verbindt verschillende initiatieven op het gebied van voedselzekerheid. (Mede bedacht vanuit BBK)
Meat the Truth – Next Generation
Het traineeship van de Nicolaas G. Pierson Foundation, over toekomstige voedselvoorziening en de eiwittransitie.
Nudge
Van een idee aan de keukentafel groeide Nudge in enkele jaren tot een marktplein voor meer dan 28.500 consumenten die een duurzamer leefstijl willen. Nudge helpt daar bij door samenwerking met bedrijfsleven, onderwijs, overheid en meer. Connecting the dots…
Plant Power Canteen
Een mobiele pop-up kantine als guerrilla-middel om kantines te verduurzamen. Voor medewerkers en werkgevers ter inspiratie, met een mogelijkheid tot een traject naar daadwerkelijke kantineverduurzaming en bewustmaking van gezond en duurzaam eten
Youth Food Movement
Verenigt jonge consumenten, chefs, boeren, producenten, studenten en beleidmakers om samen te werken aan een good, clean & fair-voedselsysteem.
Nicolaas G. Pierson Foundation
Heeft tot doel het verbreden van kennis en bewustzijn over vraagstukken van maatschappelijk belang, met betrekking tot duurzaamheid en natuur, dierenwelzijn en dierenrechten. Dit doet ze onder meer door het verrichten van wetenschappelijk onderzoek op dit gebied.
Alliantie Verduurzaming Voedsel
Spant zich in voor de versnelling van verduurzaming in alle onderdelen van de voedselketen. Het is een samenwerking van Koniklijke Horeca Nederland, Vereniging Nederlandse Cateraars, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie, Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organsatie, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel en Ministerie EL&I.
BBK/Door Vriendschap Sterker
Hét communicatie- en mediabureau voor maatschappelijke merken. BBK maakt campagnes in alle soorten en maten voor allerlei klanten die hun maatschappelijke betrokkenheid voorop hebben staan. Een vriend van een bureau!
Kromkommer
Kromkommer geeft kromme komkommers, tweebenige wortels en kronkelige courgettes ook een kans! Ze zoekt manieren om al deze uniekelingen via verschillende kanalen bij de consument te brengen.
IMAGE